Follly-De-Hermitage-01 Follly-De-Hermitage-02 Follly-De-Hermitage-04 Follly-De-Hermitage-05Follly-De-Hermitage-08 Follly-De-Hermitage-09 Follly-De-Hermitage-10 Follly-De-Hermitage-11 Follly-De-Hermitage-12H&H Folly De Hermitage-aanzichtenKluizenaarshut hermitagekopie

2014

FOLLY 'De Hermitage'

Inzending voor Folly ontwerpwedstrijd uitgeschreven door Stichting Landgoed Fraeylemborg

Een folly is per definitie een bouwwerk zonder gedefinieerde functie, maar in dit bijzondere geval is die functie er toch gewenst in de vorm van een expositieruimte. Folly De Hermitage heeft daarom ook een dubbele betekenis: Hermitage betekent een woning van een heremiet of kluizenaar maar roept ook meteen associaties op met het museum in Sint-Petersburg.

Deze dubbele betekenis heb ik tot uitdrukking proberen te brengen in de vormgeving en materialisering van de hermitage folly.
Aan de ene kant zeer gesloten en mysterieus als een moderne variant van een kluizenaarswoning. Maar aan de andere kant heel open en toegankelijk als een museum.

De folly bestaat uit drie volumes welke onder verschillende hoeken ten opzicht van elkaar zijn geplaatst. Ze staan op pootjes, zijn geheel gesloten en vormen een scherp contrast met de tuin van de borg. De vorm is zo gekozen dat deze niet direct herkenbaar is als gebouw, de pootjes roepen associaties op met meubilair.
De drie volumes lijken steun bij elkaar te zoeken, ze vloeien in elkaar over, maar lijken bevroren in hun beweging. Een van de volumes tilt nog net zijn voeten op en lijkt hierdoor boven het maaiveld te zweven.

De folly zal door zijn gesloten karakter de beschouwer nieuwsgierig maken en vragen oproepen:
Waarom lijkt de folly te bewegen? Is het instabiel geworden? Of houden de volumes elkaar juist in balans? Wat bevindt zich in de folly? Hoe zal de ruimte er van binnen uitzien?
Het lijnenspel van de schuine volumes en in de huid van de folly is voor de beter ingevoerde beschouwer een hint naar de formele periode (1690-1781) van de tuin waarbij geometrische zichtlijnen het beeld bepaalden. Enkele van deze zichtlijnen zijn nu ook nog aanwezig, in de vorm van de centrale as en het schuine pad in het park vanaf De Venne.

Door het betreden van de folly stap je letterlijk een andere wereld binnen, die van de hermitage als kunst-kluis, als museum. De schuine wanden en vloeren vormen een eigen wereld waarbinnen alle aandacht uitgaat naar de tentoongestelde werken. De daklichten die overdag zorgen voor voldoende lichttoetreding vormen de enige relatie met de buitenwereld. De in zichzelf gekeerde vorm van de folly opent zich hier juist doordat de 3 volumes van binnen één zijn.

Folly De Hermitage is niet ontworpen is voor een specifieke plek maar heeft wel een beschutte of geborgen plek nodig heeft om goed tot zijn recht te komen. De definitieve plaats kan in overleg worden bepaald.

In de tuin van de borg was in de periode rond 1843 zeer waarschijnlijk een hermitage, al is het bewijs daarvoor nog niet gevonden. Door deze folly is de hermitage weer terug in de Engelse landschapstuin van de Fraeylemaborg!